Muteber din kitaplarının hepsinde, “Ölü için yapılan hayır hasenatın, okunan Kur’ânın, salevatların, tesbihlerin sevapları, edilen dualar ölüye ulaşır” deniyor.
Ölüye, Kur’an-ı kerim, salevatlar, tesbihler okunup sevabı gönderilir, dua edilir, kurban kesilir, onun adına nâfile hac yapılır, sadaka verilir, çeşme, cami gibi yapılan hayırların sevapları gönderilir. Bir hadis-i şerif meâli şöyledir:
(Ölü, mezarda, denize düşmüş, boğulurken imdat diye bağıran kimseye benzer. Boğulmak üzere olan, kendisini kurtaracak birini beklediği gibi, ölü de, ana baba, kardeş ve arkadaşından gelecek bir duayı gözler. Ona bir dua gelince, dünya ve dünyadakilerin hepsine kavuşmaktan daha çok sevinir. Allahü teâlâ, yaşayanların duaları sebebiyle, ölülere dağlar gibi çok rahmet verir. Dirilerin, ölülere hediyesi, onlar için dua ve istiğfar etmektir.) [Deylemî]
Bir gün Hazret-i Enes, “Ya Resulallah, ölülerimiz için yaptığımız dua, verdiğimiz sadaka, ettiğimiz hac gibi şeyler, onlara ulaşıyor mu?” diye sorunca, (Evet, ölülere ulaşır. Birinize tabakla bir hediye gelince nasıl sevinirse, öyle sevinirler) buyurmuştur. (Redd-ül-muhtar)
Bazı bozuk itikadlılar tarafından “Ölü toprak olmuştur” sözü mânasızdır. Sevap bedene mi gider? Sevaplar ruha gider. Ruhlar ise ölmez. Kabirde toprak olmuş ölü, kendine verilen selamı alır. Çünkü ölen bedendir, ruh değildir. Bir hadis-i şerif meâli şöyledir:
(Ölü, kendisini ziyaret edeni tanır ve selamını alır.) [İbni Ebi-d-dünya]
Ölüye Kur’ân okununca sevapları çoğalır. Ölü çok günahkâr olup azabı şiddetli ise, Kur’ân okununca azabı hafifler. Hadis-i şeriflerde meâlen buyuruldu ki:
(Ölüye Yasin okunursa, azabı hafifler.) [Deylemî]
(Ana babasının veya birinin kabrini her Cuma günü ziyaret edip Yasin sûresini okuyana, Allah, Yasin’deki her harf miktarınca mağfiret eder.) [İ.Rafii]
(Bir kimse, kabristandan geçerken, 11 kere İhlas sûresi okuyup sevabını ölülere hediye ederse, kendisine ölüler adedince sevab verilir) [Etfal-ül müslimin-İmam-ı Birgivi]
Kabristanda Kur’ân-ı kerim okumak sünnettir. (Seyyid Ahmed Tahtavi)
Mezarda yüksek sesle veya yavaş Mülk sûresi veya diğer sûreler okunabilir. (Zahire)
Kur’ân-ı kerimin sesini duyarak ölünün rahatlamasına niyet eden, yüksek sesle okur. (Haniyye)
Bu kadar muteber kaynaktan anlaşılacağı üzere; mümin ölülere gönderilen dua, hayır hasenat ve her çeşit sevap onlara ulaşır.
Ahmet Demirbaş